trnd Benelux
1021 KP Amsterdam
www.trnd.nl/company
pers@trnd.nl

Zijn adblockers het startsignaal voor een nieuwe customer journey?

adblockstop

Het gebruik van adblockers neemt gestaag toe. Wij Nederlanders behoren zelfs tot de fanatiekere gebruikers van digitale nee-nee stickers wereldwijd, aldus de NOS. Constateren dat adblockers een recentelijk bedreiging vormen voor menig marketeer, adverteerder of uitgever, is natuurlijk als het intrappen van een open deur. Wél interessant is de vraag waarom het gebruik van adblockers is toegenomen.

Oorzaak

De meest voor de hand liggende oorzaak is dat we inmiddels geen passieve ontvangers meer zijn van welke boodschap dan ook. Traditionele modellen van persuasieve communicatie zijn achterhaald en consumenten nemen een volledig andere positie in ten opzichte van een merk. Met hun mening over merken en alles wat zij hierover delen met anderen in hun omgeving, bepalen consumenten zelf of een merk succesvol is.

Loyaliteit

McKinsey borduurt verder op bovenstaande met the new customer journey waarin zij merken adviseren om consumenten pro actief op te nemen in de zogenaamde loyalty loop na de aankoop. Uit het onderzoek bleek namelijk dat consumenten in deze tijd hun mening over een merk al voor de aankoop steeds vaker baseren op de ervaringen van anderen en niet op commercials.

Online retailer Zalando koos onlangs voor deze benadering van haar doelgroep: 3.000 consumenten werden uitgenodigd om een aankoop in de online shop te proberen en vervolgens hun ervaring en mening hierover te delen met hun omgeving. Het leverde het merk bijna 2.000 nieuwe klanten en een bereik van 400.000 consumenten op.

De toename van het gebruik van adblockers is een duidelijk signaal dat succesvolle marketing niet alleen meer draait om views en clicks, maar ook om aanbevelingen en loyaliteit.

Team trnd

trnd.nl/company